Pages

Ads 468x60px

kehidupan yang terjadi memerlukan illusi emosi yang tinggi.......

Monday, March 28, 2011

IKAN UNIK BERENANG TERBALIK...

nk share le skit kat kengkawan yg membaca blog ku ini...ini adalah secebis info2 yg dikirmkan melalui email kpd ku..sambil2 baca tu dapat juga share knowledge pd kwn2 kan...


Ikan unik yang berenang terbalik ini namanya Synodontis. Ikan Synodontismerupakan jenis ikan hiasan air tawar yang berasal dari daerah sungai Nil di benua Afrika.
Ikan aneh ini termasuk dalam kelompok catfish dari keluarga Mochokidae. Nama Synodontis berasal dari bahasa Yunani, iaitu synberarti bersama dan odon bererti gigi kerana ikan Synodontis hidup berkelompok dalam koloninya dan memiliki gigi-gigi mandibular.

Ikan Synodontis mempunyai sirip dorsal tegak yang indah dan menjulur panjang sehingga sering dinamakan featherfin catfish. Ikan Synodontisjuga mempunyai keunikan iaitu dapat berenang dengan posisi tubuh terbalik.
 
Memandangkan keunikannya ini ikan Synodontis mempunyai daya tarik dan menjadi buruan para penggemar ikan hias. Ikan ini memakan beberapa pakian alam seperti cacing, larva nyamuk dan pakan buatan (pellet)

1 comments:

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
air balang kenduri kahwin

pelik lahhhh ikan tuuuu